Coronavirus en gedachtenanalyse, een zelftraining

Door: Herman Beuker 16-4-2020

Categorieën
:
Persoonlijke ontwikkeling,

blog_image:article_joppor_15870335525e9835d0989c7.png:end_blog_image

Coronavirus en gedachtenanalyse, een zelftraining

Met dank aan Rutger van Drongelen van werving- en selectiebureau Jopportunity voor zijn jarenlange inzet voor de School voor praktische menskunde en zijn enthousiasme voor het gedachten analyse programma.

Er komt veel op ons af

We zitten veel in ons hoofd om dat allemaal te verwerken en een plaats te geven. Nadenken over, het vormt een groot deel van onze belevingswereld en soms is er nog maar één keuze en dat is hoe je met een situatie omgaat.

De ervaringen met de herkenning van de kerngedachten zijn vooral gebaseerd op angstgevoelens bij een sollicitatie, dreigend ontslag, een functioneringsgesprek, enz. Allemaal heel andere situaties dan die nu spelen. Angst voor het COVID-19 virus en voor de gevolgen. Totaal verschillende situaties, maar met dezelfde gedachtepatronen.
Dat is de aanleiding voor ons om deze zelftraining te ontwikkelen. Het is een hulpmiddel. Niet meer en niet minder.

De zelftraining in een notendop

De zelftraining bestaat uit twee delen In deel 1 leer je jouw positie in tijd. Je leert te denken vanuit het moment, vanuit het NU. Je zult ontdekken dat NU zo dichtbij is, dat we er massaal overheen kijken.
Het eerste deel is bedoeld om jou zo goed mogelijk uit te leggen en te laten ervaren waarom je in deel II de drie kerngedachten moet gaan leren. Dat is om eerst de effecten te begrijpen die deze kerngedachten op jouw belevingswereld hebben.
Het enige wat je in deze zelftraining hoeft te doen, en dat is tegelijkertijd een valkuil omdat het makkelijk kan lijken, is het leren herkennen van drie soorten gedachten en daarbij rekening houden met twee natuurwetten.
Er zijn twee grenzen die het speelveld van jouw denken vormen. De grenzen tussen wat je wel en wat je niet kunt weten.

1. Wat je niet kan weten is wat er in de toekomst gaat gebeuren. Je kunt het alleen inschatten, want dikwijls gebeurt er toch iets anders dan je eerder dacht te weten.

2. Wat je niet kunt weten is wat een ander denkt en voelt. Al ken je iemand nog zo lang en nog zo goed, je kunt niet echt weten hoe die denkt en daarmee weet je niet hoe die gaat reageren. Ook dat kan je alleen inschatten.

Met dat in je achterhoofd leer je de drie kerngedachten herkennen en te herwaarderen. Herwaarderen is de herkende kerngedachte even te overdenken en, dat is de nieuwe keuze, bij te stellen. Met deze kerngedachten ga je, nu nog onbewust, de grenzen van het kunnen weten over. Daar bouw je piekeren, stress en angsten op, door het gebruik van de drie onderstaande kerngedachten.

1. Niet te beantwoorden vragen
2. Toekomstgerichte overtuigingen
3. Niet herkende fantasiegedachten

Het leren is vergelijkbaar met het leren herkennen van verkeersborden. Voor de herkenning van een verkeersbord noem je voor het aanleren eerst de kenmerken, ‘het is een rond bord met rode rand en wit in het midden’.
Vervolgens leer je: Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Je mag deze weg met geen enkel voertuig inrijden.

Door dat in je hoofd te herhalen komt het in je geheugen. Hoe meer je het herhaalt hoe sterker het wordt. Later zie je het bord en zonder na te denken weet je in een flits welk verkeersbord dat is, wat het betekent en hoe je daarop moet reageren. Zo is het ook met de drie kerngedachten. Je zet, door de herkenning, even je gedachtestroom stil.

Hier vrij te downloaden: Coronavirus en gedachtenanalyse een zelftraining 39 pagina’s PDF.